Tandudtrækning

Tandudtrækning: Pris, behandling og årsager

Leder du efter informationer eller priser på tandudtrækning? Så er du landet det rigtige sted. Her på siden gennemgår vi alt, der er værd at vide om tandudtrækning såsom selve processen bag tandudtrækning, efterbehandling og alle de andre praktiske elementer.

Hvad koster en tandudtrækning?

Prisen på at få foretaget en tandudtrækning kan variere, men vi har gjort det nemt for dig at danne dig et overblik over, hvad du kan forvente.

Klik her og se priser på tandudtrækning - herunder fx en fjernelse af kindtand pris samt pris på tandudtrækning.

Vil du gerne vide mere om, hvordan en tandudtrækning foregår, og hvornår det er aktuelt? Så kan du blive hængende lidt endnu – her på siden gennemgår vi nemlig nogle af de mest stillede spørgsmål om tandudtrækning inklusiv, hvordan du bedst håndterer smerter efter tandudtrækning.

Sådan foregår det, når vi laver tandudtrækning

Hvis du har en tand, som ikke er til at redde eller som generer dig fx på grund af smerter, kan det være bedst at trække tanden ud. Der kan være mange grunde til, at du skal have lavet en tandudtrækning – det kan være alt fra paradentose og pladsmangel til en generende tandbyld.

Tandudtrækning kan være relevant hvis:

• Dine visdomstænder driller, og der fx ikke er plads til de, eller de vokser i en forkert retning.
  • Din tand er nedbrudt på grund af traumer, tandskader, caries, paradentose eller den er revnet. Hvis din tand ikke står til at rede, kan det bedste være at trække den ud.
  • Tandregulering (ortodontisk behandling) – det kan være aktuelt for en bøjletandlæge at fjerne tænder, før tænderne kan blive perfekt placeret i din tandbue.

Er vi kommet frem til, det bedste er at trække tanden ud, foregår det sådan her:

• Alt efter hvordan din tand sidder og hvad situationen er, kan den enten opereres eller trækkes ud. Kan den trækkes ud, starter vi med at lægge lokalbedøvelse i området, så tandudtrækningen er 100% smertefri. Dette er vigtigt for at undgå tandudtræknings smerter.
  • Når vi har sikret os, at bedøvelsen virker, begynder vi forsigtigt at trække tanden ud ved hjælp af vores værktøjer.

Ovenstående er altså fremgangsmetoden, hvis vi vurderer, at en simpel tandudtrækning kan lade sig gøre – på den måde er du hurtigt ude af klinikken igen, og selvom du kan opleve ubehag og mindre blødninger, som bedøvelsen begynder at aftage, er proceduren simpel og det samme er helingsprocessen.

Du skal selvfølgelig sørge for, at området er hygiejnisk, så du sikrer god heling – men det er alt sammen noget, vi guider dig igennem på klinikken.

Kan tanden ikke trækkes ud? Så skal du have operativ fjernelse af tand

Lykkedes det ikke at fjerne tanden med en simpel tandudtrækning, skal vi i stedet lave en operativ fjernelse af tand. Det lyder måske voldsomt, men det behøver det ikke at være. Nogle gange kan det være nok for os bare at lægge et lille snit, som efterfølgende sys sammen – men andre gange skal der stærkere midler på spil.

Vores mål er altid at være skånsomme, så vi kan passe så godt på dine tænder og knogler som muligt - og det er også derfor, vi kan ty til operationel fjernelse af tand. Det kan være, vi skal dele tanden i flere stykker for at få den ud på den bedste måde – eller måske sørge for, at tandkødet ikke er i vejen.

Vi gennemgår efterbehandlingen med dig i klinikken

Hvis du har fået operationel fjernelse af tand, får du plejeinstrukser af os. Det kan fx være, at du skal skylle din mund i klorhexidin i perioden efter, men det er alt samme noget, vi gennemgår med dig på klinikken.

Det er vigtigt, du følger vores råd til pleje, så helingen bliver så god som muligt og du får det bedste resultat – uanset om der skal laves en ny tand eller ej.

Tandudtrækning pris: Hvad koster det at få trukket en tand ud?

Alt efter om der er tale om en simpel, ukompliceret tandudtrækning eller der kræver operativ fjernelse af tand, er tandudtrækning pris forskellig. Hos os kan du få en simpel tandudtrækning fra 335 kroner, og hvis det er visdomstanden, der skal opereres ud, starter vores priser helt nede ved 875 kroner.

Operativ fjernelse af tand pris

Har du behov for at få foretaget en operativ fjernelse afhænger prisen af, om det er en visdomstand eller en anden tand, der skal opereres, men vores priser begynder ved 475 kroner.

Se alle vores priser lige her >>

Tandudtrækning hos os er 100% smertefri

Selvom både en simpel og operativ fjernelse af tand kan lyde skræmmende, behøver det slet ikke at være det. Vi giver os god tid, og når vi lægger en bedøvelse, sikrer vi os, at den virker, så du ikke kan mærke nogen form for tandudtræknings smerter. Vi tjekker derfor også altid, om bedøvelsen er tilstrækkelig samt, hvorvidt du kan mærke noget, før vi går i gang. Er du eller vi i tvivl, om bedøvelsen er tilstrækkelig, giver vi hellere lidt mere, så vi er helt sikre på, at du ikke kan mærke noget.

Det betyder, at du slet ikke vil kunne mærke, når vi laver en tandudtrækning - uanset om det er en simpel tandudtrækning eller en operativ fjernelse af tand.

Vi hjælper med eventuelle smerter efter tandudtrækning

Når bedøvelsen så småt stopper med at virke, vil du måske kunne mærke, at du er øm – men vi guider dig brug af smertestillende efterfølgende, så du oplever så få gener som muligt.

Fx kan det være en god idé at tage Panodil/Pamol og/eller Ipren, mens bedøvelsen stadig virker, så du er sikker på, du er smertedækket, når den faktisk stopper med at virke, så du kan komme de potentielle smerter efter tandudtrækning i forkøbet.

Har du spørgsmål i forbindelse med fjernelse af tand, eller vil du gerne booke tid til en konsultation hos os? Du kan ringe til os inde for vores åbningstider på telefon 86 82 01 69 eller skrive til os på reception@smilmedmere.dk – så finder vi en tid til dig.