Hul i tand

Hul i tand: Mistænker du huller i tænderne?

Har du en mistanke om, at du har et hul i en tand? Det er de færreste, der klarer sig igennem livet uden at opleve huller i tænderne, men hvis du har mistanke om huller i tænderne er det vigtigt, du bestiller tid ved tandlægen.

Et hul i tanden kan nemlig udvikle sig, og hvis hullet og bakterierne ikke adresseres, kan tanden blive nedbrudt helt ned til tandnerven – og det kræver en rodbehandling.

Hvorfor får vi hul i tænderne?

Huller i tænderne kaldes også for caries, og det opstår, når den naturlige bakteriebelægning (plak) får lov til at passe sig selv over en længere periode. Med andre ord: Glemmer du tandbørsten og tandtråden lidt for ofte, får bakterierne lov til at hygge sig, og så begynder de langsomt at opløse tanden.

Bakteriebelægning, også kaldet plak, er i princippet uskadelig – hvis bare den ikke får lov til at opbygge sig.

Bakteriebelægningen elsker sukker – og det er den direkte vej til hul i tand

Plak består af forskellige bakterier, og nogle af de bakterier producerer syre, når de kommer i kontakt med sukker. Og det giver huller i tænderne.

Det sukker, som du indtager – fx i form af slik og sodavand, fodrer simpelthen bakterierne, og deres syreholdige affaldsprodukter kan opløse tandsubstansen.

Det er også derfor, man siger, at cola og søde sager giver huller i tænderne. For jo mere sukker, du indtager – jo mere syre producerer bakterierne.

Derfor får du hul i tanden

Man siger som udgangspunkt, at tre ting skal være til stede, før du får et hul i tand:

1) En tand, 2) bakterier og 2) sukker (aka næring til bakterierne).

Det betyder ikke, at du får et hul i tanden, så snart du har spist et stykke slik – men hvis bakterierne ikke fjernes grundigt nok og får lov til at “hygge” sig i længere tid, kan det give caries (hul i tand).

Du får altså huller i tænderne, fordi du enten glemmer tandtråden, eller ikke børster dine tænder grundigt eller hyppigt nok.

Symptomer på, at du har hul i en tand

Selvom du måske har en mistanke om, at du har et hul i tand, er det slet ikke sikkert – når du har fået et hul i tanden betyder det nemlig ikke, at du kan se. Hul i tand kan sagtens være så lille, at du ikke kan se det med det blotte øje.

3 tegn, du kan holde øje med:

1. Har du et hul i tanden, kan det nogle gange godt give smerter – men sådan er det ikke altid. Mærker du smerter et helt bestemt sted, er det muligvis et hul i tanden.
  2. Du kan opleve ondt i tanden (isninger), når du drikker eller spiser koldt, varmt, sukkerholdigt eller syrligt. Måske du også kan mærke det, når du kører tandbørsten over området.
  3. Et nyt hul i tand, er ikke til at se – men du vil måske kunne se det, hvis det får lov til at vokse sig større

Kan et begyndende hul i tand børstes væk?

Et hul i tanden kan inddeles i forskellige stadier. Alt efter hvor meget, der er ætset væk af caries, er der derfor også forskel på, hvordan vi løser problemet.

Sådan stopper du et begyndende hul i tand (caries)

Et begyndende hul kan stoppes, hvis du plejer dine tænder grundigt. Et begyndende hul i tand kan ses ved, at overfladen af tanden bliver “kridtet” – og det er et tegn på, at bakterierne er begyndt at påvirke tanden. På det her tidspunkt er udviklingen stadig langsom, og derfor er der gode chancer for, at du med grundig og god tandhygiejne kan stoppe udviklingen af hul i tand.

Hvis caries får lov til at udvikle sig yderligere, kan du få et lille hul i tanden, hvor bakterierne har brudt tandens overflade – og det kræver en fyldning.

Hvordan behandler man et stort hul i tand?

Har du fået et stort hul i tand, er det forårsaget af, at de bakterier, der har angrebet tanden, har undermineret den indefra i et sådant omfang, at overfladen bliver brudt helt. Hertil vil der også være tale om et større hul med en decideret kavitet (hul).

Det er en ulempe, da det gør, at bakterier kan få nem adgang til næring. Omvendt fører det også til, at du med din tandbørste vil kunne fjerne bakterierne. Som følge af dette, vil du også opleve, at hullet ikke udelukker sig helt så hurtigt, da du kan komme til med tandbørsten.

Skal du have behandlet et stort hul i tand, vil det ofte blive klaret med fyldningsterapi. Det foregår ved, at det bløde og carierede væv bliver fjernet med et bor, hvorefter man laver en plumpe (fyldning), hvilket ofte bliver gjort med plast, der er hvidt og derfor kan ligne en tand.

Hul i tand pris: Hvad koster det få fikset et hul i tand?

Mistænker du, at du har huller i tænderne? Så er det selvfølgelig meget rart for dig at vide, hvad du kan regne med, når det kommer til hul i tand pris.

Du kan altid se vores prisliste og få et overblik over vores priser – inklusive hul i tand pris. Men vær opmærksom på, at vores priser ikke er faste. Der er forskel på tænder, og før vi kan give dig en eksakt hul i tand pris, kræver det, at vi laver en undersøgelse først.