Tandrodsbetændelse

Tandrodsbetændelse: Sådan behandling betændelse i tand

Mistænker du, at du går rundt med en tandrodsbetændelse? En tandordsbetændelse kan sagtens gå ubemærket hen, og du kan have betændelse i tand helt uden, du selv lægger mærke til – omvendt kan en tandrodsbetændelse også være enormt generende og smertefuld, og så skal du søge tandlæge hurtigst muligt.

Er du i tvivl om, hvorvidt du har tandrodsbetændelse, og vil du gerne vide, hvordan behandlingen foregår?

Læs med herunder, hvor vi gennemgår symptomer, årsager og selve behandlingsforløbet.

Hvad er tandrodsbetændelse, og hvorfor får man det?

Tandrodsbetændelse dækker over, når du har betændelse rundt om selve tandroden. Betændelse i tandroden opstår typisk på grund af et dybt cariesangreb, hvor betændelsen på grund af hul i tanden er nået helt ned til tandroden.

Det er dog ikke kun caries, der kan give tandrodsbetændelse.

Du kan få tandrodsbetændelse af flere årsager:

• Du har et dybt cariesangreb, så du på grund af et større hul i tanden har betændelse i tandroden.
  • Du har tidligere fået lavet en rodbehandling, hvor alle bakterierne ikke blev fjernet i selve rodkanalen.
  • Du har fået en større revne i/på tanden, der har resulteret i tandordsbetændelse.
  • Du har fået et tandtraume på grund af et slag eller fald.

Uanset hvad årsagen er til din tandrodsbetændelse, får du tandrodsbetændelse, fordi bakterierne spreder sig ned til tanden nerve. På et tidspunkt vil tandens nerve dø, og når betændelsen breder sig ud, vil den på et tidspunkt nå til tandens knogle – og så vil diagnosen være tandrodsbetændelse.

Symptomer på, at du har betændelse i tand

Det kan være rigtig svært at spotte en tandordsbetændelse, før det er “for sent”. Det vil sige, at mange først opdager tandrodsbetændelsen sent i stadiet – og så kan man risikere, at skaden bliver større og dermed mere omfattende at rette op på.

Fordi sådan noget som en tandrodsbetændelse kan være svær at spotte selv, fordi du ikke mærker noget, er det vigtig t, du passer dine tandlægetjek - her vil vi nemlig kunne spotte det, der giver tandordsbetændelse i tide. Det betyder, at du enten helt kan undgå at udvikle tandrodsbetændelse og under alle omstændigheder få styr på den tidligt i forløbet.

Symptomer, du skal holde øje med:

• Ømhed, når du synker
  • Ømhed, hævelse og eventuelle smerter i din kæbe
  • Ømhed og/eller smerter, når du tygger
  • Hvis du har vedvarende, dunkende smerter
  • Misfarvninger på din tand
  • En ubehagelig smag i munden, der kommer igen
  • Smerter og ømhed i tandkødet

Det bedste, du kan gøre, er at passe dine tandlægetider

Selvom vi selvfølgelig altid opfordrer til, at du holder øje med dine tænder og opsøger os, når noget ikke er, som det plejer, er det bedste, du kan gøre, at passe dine jævnlige tjek ved tandlægen.

En tandrodsbetændelse opdages nemlig ved hjælp af røntgenbilleder, fordi vi her kan se roden i tanden – noget, som du selvfølgelig ikke kan se ved at kigge ind i munden selv. Det er som sagt langt fra alle, der oplever symptomer – efter sigende skulle op mod halvdelen af den danske befolkning gå rundt med en uopdaget tandrodsbetændelse.

Er du i tvivl om, hvornår du skal til tandlægen næste gang? eller mistænker du betændelse? Du kan altid kontakte os i klinikken, hvis du har spørgsmål – vi står klar til at hjælpe.

Sådan behandler vi en tandrodsbetændelse

Når vi mistænker, at du muligvis har tandrodsbetændelse, tager vi røntgenbilleder af området. Da betændelsen sidder helt nede ved roden af tanden, er det den eneste måde, vi kan bekræfte det på.

Uanset om du er generet af betændelsen eller ej, er det vigtigt, den behandles – ellers risikerer du, at betændelsen spreder sig ud i knoglen, og så kan det være rigtig svært at behandle det.

En tandrodsbetændelse kræver rodbehandling:

• Opdager vi, at du har tandrodsbetændelse, skal du have havet en rodbehandling.
  • En rodbehandling starter ligesom de fleste af vores andre behandlinger med, at vi lægger en lokalbedøvelse i området, så behandlingen er 100% smertefri. Først, når vi er sikre på, at bedøvelsen virker, går vi videre.
  • Når vi laver en rodbehandling, borer vi os først ned, så vi kan fjerne tandens nerve. Herefter renser vi rodkanalane – grundigt.
  • Når rodkanalen er renset helt ud for bakterier og betændelse, laver vi en fylding sikrer, at din tand er helt beskyttet, så du ikke risikerer at få betændelse i tand igen. Selve tanden fyldes med et særligt materiale, så tanden er både stærk og beskyttet.
  • Når tanden er fyldt, bygger vi en ny krone på tanden. Det kan vi gøre med en almindelig plastfyldning eller med en tandkrone.

I tvivl, om tandpinen skyldes tandrodsbetændelse? Book tid til en konsultation

Selvom du ikke altid mærker noget til en tandrodsbetændelse, kan tandpine godt skyldes betændelse i tandens nerve – og så er det vigtigt, du sørger for at søge tandlæge, så vi kan behandle dig.

Er smerterne voldsomme, og kan de ikke dulmes med smertestillende? Du kan altid ringe til os – så finder vi en løsning, så du kan komme til tandlægen akut.