Paradentose behandling

Paradentose behandling – de løse tænders sygdom

Paradentose er en sygdom, der kan ramme os alle – og derfor er det vigtigt, du sørger for at forebygge det bedst muligt med god tandpleje og -hygiejne.

Paradentose, også kendt som paradontose eller parodontitis, kan ske som følge af ubehandlet tandkødsbetændelse, som har fået lov at passe sig selv i en længere periode, men sandheden er, at paradentose behandling og årsag ofte er et sammenfald af flere forskellige ting.

Når du har fået konstateret paradentose, betyder det, at betændelsen har spredt sig dybdeliggende væv i tandkødet og helt ned mod tandroden – og et af tegnene er, at dine tænder føles løse eller begynder at vandre.

Paradentosebehandling: Sådan stilles diagnosen

Før, vi går i dybden med mulighederne for paradentose behandling, skal vi først se nærmere på årsager og symptomer – så ved du nemlig, hvad du skal kigge efter og holde øje med for at spotte de tidlige tegn. Jo før, du optager potentiel betændelse, jo hurtigere kan du komme igennem paradentosebehandling (og med bedre resultater!).

Paradentose behandling kan være nødvendig, hvis du opdager:

• At dit tandkød ser hævet, rød eller løst ud
  • At dit tandkød nemt kommer til at bløde, når du børster tænder
  • At du har en dårlig (næsten rådden) lugt eller smag i munden og/eller dårlig ånde
  • At dine tænder nærmest føles løse og måske er begyndt at “vandre” i din mund.

Lyder en eller flere af ovenstående som nogle af dine symptomer? Så er det vigtigt, du søger tandlæge hurtigst muligt, for så skal du i gang med paradentose behandling.

Sandheden er dog, at det kan være svært at spotte paradentose i tide selv – ovenstående tegn kommer nemlig først til udtryk sent i forløbet. Derfor er det vigtigt, du er opmærksom på din tandhygiejne og husker at passe dine tandlægetider, så potentiel paradentose kan stoppes og forebygges, før det udvikler sig.

Paradentose behandling pris – hvad koster behandling af paradentose?

Er der tydelige tegn på, at det er på tide med paradentose behandling, eller har du måske allerede snakket med din tandlæge? Så leder du måske efter paradentose behandling pris?

Du kan se vores paradentose behandling pris lige her – men husk på, at priserne som udgangspunkt er vejledende. Vi vil altid gerne tage en snak med dig om prisen på et potentiel behandlingsforløb, men før vi ved, hvordan det står til, er det svært for os at give dig en konkret pris, der faktisk holder.

Når du leder efter den bedste paradentose behandling pris, er det desuden vigtigt, du husker på, hvad konsekvenserne er – paradentose er nemlig ikke noget at spøge med, og derfor er de vigtigt, du sætter gang i behandlingen hurtigst muligt, så du kan undgå yderligere komplikationer og tandproblemer, der kan komme til at koste dig dyrere i sidste ende. Både økonomisk og fordi du kan risikere at miste dine tænder.

Der er faste priser for paradentose på tværs af tandlæger, så paradentose behandling pris afhænger af, hvor fremskreden sygdommen er.

Har du paradentose? Her er dine muligheder for paradentose behandling:

Alt efter hvor fremskreden din paradentose er, er der forskel på, hvilken behandling vi vil anbefale dig. Når du besøger os i klinikken, laver vi en grundig vurdering, hvorefter vi laver et forløb baseret på lige præcis dig. Vi gennemgår selvfølgelig behandlingsforløbet med dig, så du ved, hvad der skal ske igennem hele processen.

Herunder kan du se nogle af de muligheder, der er for behandling af paradentose, som vi muligvis vil foreslå, hvis du får konstateret paradentose.

Tandrensning mod paradentose

Får du konstateret paradentose, er den almindelig behandling hyppig tandrensning, så plan, bakterier og tandsten får dårligere leveforhold. Ved hyppig tandrensning hos tandlægen (kombineret med generel god tandhygiejne hjemme også), kan du altså mindske betændelsen og på den måde bekæmpe paradentose.

Paradentose kan ikke fjernes – men det kan holdes nede, så sygdommen ikke udvikler sig. Når først man har fået konstateret paradentose, har det nemlig tendens til at blive ved med at dukke op og udvikle sig, hvis man ikke er meget møjsom med at passe sine tænder med tandbørstning og tandtråd.

Medicinsk behandling af paradentose

Alt efter hvor fremskreden paradentose, der er tale om, kan det blive nødvendigt med at operation af dit tandkød, der sikrer, at paradentosen ikke udvikler sig og bliver værre.

I nogle tilfælde kan vi også finde på at kombinere din paradentose behandling med antibiotika, der kan bekæmpe betændelsen.

Sådan forebygger og undgår du paradentose behandling:

• Kvit smøgerne
  • Børst dine tænder i to minutter to gange om dagen – brug en lille blød børste, så du kan komme godt rundt om alle dine tænder.
  • Sørg for at komme helt ned til tandkødet, når du børster – og husk at bruge en blød børste, så du ikke irriterer dit tandkød unødvendigt.
  • Brug tandtråd dagligt. Når du bruger tandtråd, sikrer du, at du får fjernet de bakterier og belægninger, der opstår mellem dine tænder (som du har svært ved at få med tandbørsten)

Der kan være mange forskellige årsager til, at du udvikler paradentose. Nogle sygdomme, der påvirker dit immunforsvar, kan være medvirkende til, at du måske nemmere udvikler paradentose end andre. Det gælder fx diabetes og stress. Derudover kan rygning også være en afgørende faktor, men du kan også være mere tilbøjelig til at udvikle paradentose, fordi du er arveligt disponeret.

Når det kommer til paradentose behandling er dit bedst våben dog altid en god tandhygiejne – og at huske at passe dine tandlægetider, så du kan undgå at ende med paradentose overhovedet.