Dental flourose

Dental fluorose – hvorfor får jeg hvide pletter på tænderne?

Har du misfarvninger på dine tænder, måske i form af hvide pletter? Der kan være mange grunde til, at du har hvide plamager på dine tænder – og en af dem er dental fluorose.

Selvom langt de fleste får pletter på tænderne, fordi emaljen er skadet, kan pletterne også være opstået på grund af sygdommen dental fluorose. Det er dog kun noget, en tandlæge kan diagnosticere, for det er ikke sådan lige til at se forskel med det blotte øje.

Mistænker du, at dine hvide belægninger på tænderne kan være på grund af dental fluorose? Det er altid en god idé at tage kontakt til os, hvis du har spørgsmål – vi kan først give dig en korrekt diagnose og dermed behandling, når vi ved præcis, hvad problemet er.

Men du kan læse med herunder og få svar på nogle af dine spørgsmål om dental fluorose.

Hvad er dental fluorose og hvorfor får man det?

Dental fluorose er en kronisk fluorforgiftning på dine tænder. Sygdommen viser sig som misfarvninger i form af hvide plamager på dine tænder, og hvis det er dental fluorose, du har, er misfarvninger ikke kun på dine fortænder – faktisk er den også på dine knogler og hele dit tandsæt, hvor den viser sig som hvide pletter.

Sygdommen opstår, hvis man som barn får for meget fluor – fx gennem overdosering af tandpasta. Selvom sygdommen er helt ufarlig, vil overproduktionen af fluor medføre, at dannelsen af emaljen i dine tænder forstyrres, så der kan danne sig et hvidt, misfarvet lag på dine tænder – altså de genkendelige hvide pletter.

Kan man gøre noget ved hvide plamager på tænderne?

Hvide plamager på tænder som følge af dental fluor er helt harmløst, men dog kan de hvide pletter have en effekt kosmetisk, som du måske er ked af.

Alt efter dine tænder og de hvide pletters stadie, er der flere forskellige behandlingsmuligheder, hvis du gerne vil af med misfarvningerne på dine tænder. Det er dog alt sammen noget, du skal aftale sammen med os.

Muligheder for behandling af hvide belægninger på tænderne:

Udjævn farveforskellen med tandblegning

En mulighed er at udjævne farveforskellen med tandblegning hos tandlægen. Det er ikke altid, vi anbefaler det, men det kan være en løsning. Det er dog vigtigt, du får lavet tandblegningerne hos en tandlæge, så vi kan kontrollere hele processen nøje og ikke udøver skade på dine tænder.

Porcelænsfacader, der matcher dine tænder

Porcelænsfacader kan laves, så de matcher dine tænder en-til-en. Det betyder, at du kan nøjes med kun at få lavet porcelænsfacader på de tænder, hvor dental flourose pletter er særligt tydelige – fx på dine fortænder. Prisen er en lidt anden end at blege dine tænder, men resultatet er sikkert og holdbart.

Du kan ikke selv gøre noget ved dental fluorose – men du kan forebygge det

Når skaden er sket, kan du desværre ikke gøre noget de hvide belægninger på tænderne, som man får af dental fluorose – men du kan sørge for, at dine børn ikke får samme problem. Risikoen for dental fluorose afhænger af dit indtag af fluorid.

Det vil sige, at du kan undgå, at dine børn får dental fluorose ved at være påpasselig med mængden af tandpasta, når I børster tænder, fluorskylninger og grundvand med højt fluoridindhold.